I made it!!

8 juni 2016 - Valras-Plage, Frankrijk

Vanmorgen werd ik, op deze spannende dag, eerder wakker dan de wekker me zou wekken. Vandaag is de dag. Vandaag bereik ik de Middellandse zee! Niet te geloven dat dit avontuur haar einde nadert... Het was nog vroeg, dus muisstil op de camping. De lucht was helder blauw en de temperatuur perfect. Vreemd zenuwachtig, alsof ik een belangrijk cijfer terug moest krijgen, stapte ik tegen een uur of 8.30 op de fiets. Mediterranee, here I come!

Na een uurtje enthousiast trappen, kwam ik erachter dat het knopje van mijn kilometerteller niet meer werkte. Daar werd ik behoorlijk chagrijnig van. Ik kon nu alleen de tijd zien en natuurlijk hoe hard ik ging, maar ik kon niet meer switchen naar de temperatuur en -belangrijker nog- naar mijn totaal aantal kilometers en het gemiddelde aantal km/h etc. Waarom nou op mijn laatste dagje, terwijl dat dan juist het allerleukst is om te bekijken:( Terwijl de temperatuur steeg, daalde het enthousiaste tempo waarmee ik vanmorgen van start was gegaan. Daar kwam nog eens bij dat ik te ver was doorgereden. Ik had rìchting Espondeilhan gemoeten en daarna gelijk rechts en niet door tot het dorp zelf. Ik wilde niet terug, dus besloot ik via een andere weg -dus een paar kilometer om- naar Puissalicon te fietsen. Via een pittige klim doorkruiste ik het centrum en kocht daar mijn welverdiende chocoladebroodjes. Toen mijn maag een tijdje later weer begon te knorren, besloot ik bij het eerst volgende bankje te stoppen voor mijn lunch. Mijn gedachten werden gehoord, want nog geen 5 minuten later stond daar ineens een bankje in de schaduw van een grote boom. Terwijl ik mijn broodjes en paprika at, keek ik nog weer even naar nieuwe lieve reacties onder mijn blog en stapte weer op de fiets.

Mijn brein ging loos op ideeën voor de eventuele tatoeage -Weet u dat aanbod zeker, oma? Zijn prijzige plaatjes hoor!-, tot ik de laatste bladzijde van mijn boekje omsloeg. Rechts onderin op de pagina stond een groot blauw vlak. De zee! De adrenaline steeg weer en ik fietste stevig door, nog maar 20km te gaan! Rond 15.30u stopte ik op een helling om voor de laatste keer mijn bidon bij te vullen en de allerlaatste drie Mentosjes in mijn mond te stoppen. Ik klauterde naar boven, om van daaruit weer ver uit te kunnen kijken. Daar in de verte, die blauwe streep, zou dat hem al zijn?...

Het was nog even bikkelen het laatste stuk over een erg hobbelige, onverharde weg langs een meertje. Ik ben er bijna! Zou ik lachen, huilen, dansen, springen? Bijna verzonken in een soort roes fietste ik die laatste paar kilometers, het dorpje Valras-Plage in. Maar, dan ben ik er al. Ja toch?... Langs de bordjes met aangegeven campings. Ik ben er, maar waar is de zee? De boulevard op een blauwe glimp opvangend. Ik ben er! Ja... Oh, wat is ze blauw:) Ik ben er hè? Ja, ik ben er echt! I made it! I MADE IT!

1. Anja de tante:
    Je! Bent! Er! Écht!!!!!!
    Ik heb he al op FB gezegd, maar doe het hier nog eens: je bent een Knapperd, een Bikkel, een Superstoere, een Kanjer, een Doorzettert!!!!

Met zovele anderen heb ik genoten van je verhalen, op afstand met je mee geleefd en je bewonderd om je prestatie. Alle respect meid, wát een prestatie.

Wat zal dat heerlijk rusten zijn met je voetjes in het blauwe blauwe water! Ik kan haast niet wachten om je weer in het echie te zien en je verhalen live te horen :)

De laatste blogknuffels van mij:
    XXX
  2. Suzanne:
    11 juni 2016
    Mijn respect voor jou is enorm lieverd. Ik heb genoten van al je verhalen. Kind wat schrijf jij leuk en goed. Geniet na deze monsterrit, want dat vind ik het, van zon, zee, zand en Matthijs. Heb fijne dagen met elkaar.
    Liefs,
    Suzanne

PS: ben benieuwd welke tatoo je gaat worden en waar je die laat plaatsen :-))
  3. Oma:
    11 juni 2016
    Goede morgen super,super racefiets kanjer.
    Ja ,je hebt het gehaald.Wat een prestatie,wat een verhalen en met de kaart erbij wist ik precies waar je was.
    Zal je verhalen gaan missen,chapeau.
    En ja dat meen ik,ik ga dan toch ff met de pet rond,dan kom ik de mnd wel door,of ik eet wat minder,is nog goed voor de lijn ook.
    Heb nog een fijne tijd met Mathijs daar,knuffel Jajaja van je opoe ZONDER baard,hihihi.
  4. Natascha:
    11 juni 2016
    En nu zit ik hier een traantje weg te pinken...
    Superlatieven tekort, maar meid wat ben ik übertrots op jou! Geniet van je welverdiende vakantie met Matthijs en tot binnenkort.
    Knuffel, Natascha
  5. Ellie:
    11 juni 2016
    Hallo knappe fietster, wat en geweldige prestatie heb jij geleverd, er zijn geen woorden voor. Ik hoop in het echt al je verhalen nog eens te horen. Ik weet dat je ambitie ergens anders ligt, maar een boek schrijven is iets wat zeker zou lukken. Ik ben de eerste die hem koopt en zorgt dat hij in mijn winkel komt te liggen. Meid ik zal je verhalen missen, maar we zijn beiden blij dat je je eindbestemming zonder veel vervelende dingen hebt bereikt. Ja de regen, hitte daargelaten. Geniet van je welverdiende vakantie en nu kijken we dan maar uit naar de tattoo. Veel liefs Toon en Ellie
  6. Mirjan Gerritsen:
    11 juni 2016
    Super gedaan! Al ga ik jou reisverhalen wel missen.....nu nog maar even lekker genieten xxx
  7. Roelof en Gerarda uit Dokkum:
    11 juni 2016
    Gefeliciteerd Pamela. Je bent een kanjer!
  8. Frans Storck:
    Hoi Pamela.
    Gefeliciteerd Geweldig wat een prestatie. Door jou verhalen krijg ik zelf ook weer de kriebels toch de fiets maar weer eens op poetsen. Geniet nog van je vakantie en bedankt voor al die verhalen.Frans
  9. Vincent:
    12 juni 2016
    Vanaf Pinkpop toch nog even reageren. Is al vaker gezegd maar wat heb je het geweldig gedaan! Heerlijk om je verhalen te mogen lezen en zo met je mee te kunnen fietsen. Das toch een stuk makkelijker dan echt met je meefietsen :-) geniet nog van je vakantie en succes met de keuze voor een tattoo!
  10. Maaike en Arjen:
    12 juni 2016
    Gefeliciteerd Pamela! Een hele knappe prestatie, we bewonderen je. De laatste dagen hadden we je blog niet geopend, afgeleid door andere interessante zaken. Daarbij is het ons ontgaan dat je ons vermoedelijk op paar honderd meter afstand gepasseerd bent. We staan op een camping in Serignan, drie kilometer vanaf Valras Plage. Vrijdag hebben we daar de grote markt nog bezocht en hadden we elkaar kunnen treffen?
    Wij hebben het vaak over je gehad. Wat voor doorzettingsvermogen je wel niet hebt. Je hebt het niet getroffen met het weer in Frankrijk. Zo vaak je regen hebt gehad. Knap hoor dat je doorgegaan bent en niet opgegeven hebt! Ongetwijfeld zal deze ervaring jij je hele leven meedragen. In ons gesprek hadden we ook tegen je gezegd dat je ook kans hebt, dat je de man met de hamer niet zult tegenkomen. Wanneer je de juiste verstandige keuze's maakt, maak je de kans kleiner om in een klap met de hamer te krijgen. Je kunt op je tocht terugkijken met "I Did it". Je kunt er trots op zijn.
    We wensen je in je verdere studie en leven heel veel succes toe. "You can make it" Je hebt het bewezen!

Maaike en Arjen
  11. Bert en Els:
    12 juni 2016
    Ha lieve, dappere Pamela!
    Ja, je bent er!! Het is je gelukt!
    Ik moet je bekennen dat ik een traantje heb weggepinkt toen ik het las. Van blijdschap natuurlijk! Blij dat je je doel hebt bereikt, dat je er vele ervaringen rijker door bent geworden, dat alles goed gegaan is, wel eens dikke pech, maar geen echte ongelukken, etc.!
    Petje af!. of beter: Chapeau, madame!
    Matthijs zal vanmiddag arriveren, hij was gisteravond al over de helft.
    Heel veel plezier samen, geniet van jullie welverdiende vakantie!
    liefs
    Els
  12. Ilonka:
    13 juni 2016
    Whoeeeehoeeee!!! You did iT! Whaaaaaa!!! Ongelofelijk trots op jouw!! Geniet lekker van de verdiende vakantie en laat Matthijs je goed verwennen met chocola en heel veel massages!! Tot snel!! Een hele dikke knuffel!
  13. Ivo:
    14 juni 2016
    Hi Pam,

Dat heb je zowel fysiek als textueel puik gedaan! Het spreekwoordelijke petje af, doe het je niet na;)
    Enjoy je/jullie welverdiende vakantie!

Cheers,

Ivo
  14. Felix:
    21 juni 2016
    Hoi Pamela, je hebt het gehaald! Had het trouwens ook niet anders verwacht, gezien je motivatie. En toen we elkaar ontmoeten, bij Pont-Saint-Esprit, was je natuurlijk al niet te ver meer van je einddoel en lag het zwaarste stuk al achter je.
    En dat allemaal ondanks 'de olifant' die af en toe met je meeliftte ;-)
    Goed gedaan, meid!
    Op naar de volgende mooie fietsreis?
  15. Inge Alkema:
    8 juli 2016
    Hoi Pamela,
    Hoorde vanochtend van je moeder dat je een blog hebt bijgehouden van je fietstocht.
    Nou ik kan je zeggen dat ik, met veel plezier en bewondering, je reisverhalen in 1 ruk heb doorgelezen! GEWELDIG wat ben jij een stoer WIJFFIE!!! Groetjes en succes met alle nieuwe plannen/reizen. Inge